Presentation/CV
Wallgren Marketing Consulting
Tips för säljare och marknadsförare Sidan 1 >>>Gå till sidan 2 Här   finns   tips,   en   lista   som   kommer   att   utvecklas   vidare.   Håll   ett   öga   på   den   här   sidan.   Prenumerera gärna   genom   att   trycka   på   knappen   "Prenum.   säljtips"   så   får   du   ett   mail   när   något   förändras   eller   läggs till. Var lagom "klistrig" - håll en relevant kontakt med dina kunder. Den påflugna stilen med att kontakta kunden i tid och otid är kontraproduktivt. Avväg hur ofta du ska kontakta såväl presumtiva som befintliga kunder, så blir kontakten produktiv. Var lyssnande och lyhörd. Då får du värdefull information från kunden. Kanske information som du inte väntade och som kunden kommer på om han inte stressas av en för angelägen säljare. Strukturera ditt arbete - du tjänar på det. Prospektering, kundmöten, offertuppföljning, allt blir effektivare med planering. Resultatet blir att du säljer mer. Är det första besöket? Låt kunden få berätta om sitt företag och sin ev. avdelning, anteckna gärna under tiden. Efter den presentationen kan du berätta om ditt företag och ditt ärende. Men håll din presentation om företaget kort, max 2-3 minuter Förbered dig väl innan du kontaktar kunder överhuvud taget. I prospekteringsjobbet ingår att studera kundernas hemsida. Finns det något du ser direkt skulle kunna passa ditt företag. Finns det några eventuella möjligheter, sätt upp det på din frågelista att ta upp med kunden vid första samtalet. Har du ett starkt engagemang för det ni gör och för att utveckla verksamheten? Motivera dig själv genom att skapa dig en väldigt tydlig bild av vart du är på väg och vad du vill åstadkomma. Du måste skapa dig ett engagemang och driv för att nå uppsatta mål. Vad fordras av dig? Behöver du skaffa kunskap? Kunskap i form av att gå på kurs? Lyssna med kollegor? Läs konkurrenters hemsidor? Gå på mässor? Eller varför inte besöka kunder och konsulter för att informera om ditt företag men framför allt att lyssna och skaffa dig information om vad marknaden behöver!   Gör dina egna handlingsplaner utifrån de kunskaper du skaffat dig. Text i gulfärgat fält är nya tips som tillkommit, se sidan 3 !
WMC - Wallgren Marketing Consulting Sjöviksbacken 6, 117 58 Stockholm F-skattebevis finns
Alla säljtips finns i boken  “Att sälja i praktiken” Klicka här för att komma dit!
Tel: 0046(0)723111937 Email: christer.wallgren@wmc-wallgren.se Hemsida: wmc-wallgren.se
Presentation/CV
Wallgren Marketing Consulting
Tips    för    säljare    och marknadsförare Sidan 1 >>>Gå till sidan 2 Här   finns   tips,   en   lista   som   kommer   att   utvecklas vidare.      Håll      ett      öga      på      den      här      sidan. Prenumerera      gärna      genom      att      trycka      knappen   "Prenum.   säljtips"   så   får   du   ett   mail   när något förändras eller läggs till. Var lagom "klistrig" - håll en relevant kontakt med dina kunder. Den påflugna stilen med att kontakta kunden i tid och otid är kontraproduktivt. Avväg hur ofta du ska kontakta såväl presumtiva som befintliga kunder, så blir kontakten produktiv. Var lyssnande och lyhörd. Då får du värdefull information från kunden. Kanske information som du inte väntade och som kunden kommer på om han inte stressas av en för angelägen säljare. Strukturera ditt arbete - du tjänar på det. Prospektering, kundmöten, offertuppföljning, allt blir effektivare med planering. Resultatet blir att du säljer mer. Är det första besöket? Låt kunden få berätta om sitt företag och sin ev. avdelning, anteckna gärna under tiden. Efter den presentationen kan du berätta om ditt företag och ditt ärende. Men håll din presentation om företaget kort, max 2-3 minuter Förbered dig väl innan du kontaktar kunder överhuvud taget. I prospekteringsjobbet ingår att studera kundernas hemsida. Finns det något du ser direkt skulle kunna passa ditt företag. Finns det några eventuella möjligheter, sätt upp det på din frågelista att ta upp med kunden vid första samtalet. Har du ett starkt engagemang för det ni gör och för att utveckla verksamheten? Motivera dig själv genom att skapa dig en väldigt tydlig bild av vart du är på väg och vad du vill åstadkomma. Du måste skapa dig ett engagemang och driv för att nå uppsatta mål. Vad fordras av dig? Behöver du skaffa kunskap? Kunskap i form av att gå på kurs? Lyssna med kollegor? Läs konkurrenters hemsidor? Gå på mässor? Eller varför inte besöka kunder och konsulter för att informera om ditt företag men framför allt att lyssna och skaffa dig information om vad marknaden behöver!   Gör dina egna handlingsplaner utifrån de kunskaper du skaffat dig. Text i gulfärgat fält är nya tips som tillkommit, se sidan 3 !
Alla säljtips finns i boken  “Att sälja i praktiken” Klicka här för att komma dit!